Allan Kardec - Świat Duchów(Fragment)
CZĘŚĆ DRUGA
ŚWIAT DUCHÓW
Rozdział 1.
Początek i natura duchów - Świat pierwotny - Kształt i wszechosobowość duchów - Perisprit
Początek i natura duchów
W jaki sposób określicie nam istotę duchów?
"Duchy są inteligentnemi istotami stworzenia. Zamieszkują wszechświat poza światem materjalnym (1)"
Czy duchy są istotami oddzielnemi od bóstwa, czy może emanacją, albo cząstką bóstwa i nazwa synów, albo dzieci Bożych miałaby to oznaczać?
"Są Jego tworem tak, jak maszyna jest dziełem człowieka, lecz nie nim samym. I człowiek, gdy wytworzy rzecz piękną i użyteczną, nazywa ją swojem dzieckiem, swym płodem, swym tworem; tak samo jest u Boga: jesteśmy Jego dziełem."
Czy duchy miały początek, czy też istnieją, jak Bóg, odwiecznie?
"Gdyby duchy nie miały początku, byłyby równe Bogu, tymczasem są Jego stworzeniem i są poddane Jego woli. Jedynie Bóg jest odwieczny, to jest niezaprzeczalne; lecz kiedy i jak nas stworzył, tego nie wiemy. Możecie rzec, żeśmy bez początku, rozumiejąc przez to, że Bóg wieczny tworzył bezustanku; ale kiedy i jak każdy z nas był stworzony, powtarzam jeszcze raz, nikt nie wie - to jest tajemnicą Bożą."
Ponieważ istnieją we wszechświecie dwa powszechne pierwiastki - inteligentnt i materjalny, czy więc duchy są stworzone z pierwiastka inteligentnego?
"To jest oczywiste: duchy są indywidualizacją pierwiastka inteligentnego, podobnie jak ciała są indywidualizacją pierwiastka materjalnego; jedynie czas i sposób tego stworzenia są nieznane."
Czy duchy są stwarzane nieustannie, lub czy stało się to tylko na początku wszech czasów?
"Nieustannie, to znaczy, że Bóg tworzy nieustannie"
Czy duchy się tworzą spontanicznie, czy następują jedne po drugich?
"Bóg je stwarza, jak wszystkie inne stworzenia, Swoją wolą; powtarzam atoli ponownie, że ich początek jest tajemnicą."
Czy duchy są istotnie niematerjalne?
"Jak wam to można wyświetlić, kiedy wam brak wyrazów dla porównań w waszym języku niedoskonałym? Czyż może ślepy od urodzenia mie pojęcie o świetle? Niematerjalne - to nie jest słowo właściwe - beziceleśne jest stosowniejsze; trzeba dobrze zrozumieć, że duch jako twór musi być czemś; jest to materja, której wy nie możecie z niczym porównać i tak eteryczna, że nie może być waszemi zmysłami pojęta."
Duchy są bezcielesne, gdyż istota ich różni się od wszystkiego, co my znamy pod imieniem materji. Naród niewidomy nie miałby słów na określenie pojęcia światła i jego działania. Ślepy od urodzenia sądzi, że otrzymuje wszystkie wrażenia i pojęcia słuchem, smakiem, powonieniem i czuciem; on nie pojmie rzeczy, dla których nie posiada zmysłu. Tak samo i my jesteśmy dla pojęćia istot nadludzkich prawdziwymi ślepcami. Możemy je określić tylko przez porównania zawsze niedoskonałe, lub przez wysiłek naszej wyobraźni.
Czy duchy mają koniec? Pojmujemy, że pierwiastek, z którego pochodzą, jest wieczny, ale pytamy się, czy ich indywidualność ma koniec i czy w danym czasie, dłuższym lub krótszym, pierwiastek, z którego są utworzone, nie rozproszy się i nie powróci do swego źródła jak się to dzieje z ciałąmi materjalnemi? Jest to trudne do zrozumienia, by istota, która ma początek, nie miała końca.
"Jest wiele rzeczy, których nie pojmujecie; ponieważ atoli wasza inteligencja jest ograniczona, to nie może to być przyczyną, abyście ich nie uznawali. Dziecko nie pojmuje wszystkiego, co ojciec, a głupiec nie rozumie wszystkiego, co dla uczonego jest oczywiste. mówimy, że duchy nie mają końca; to jest wszystko co o tem teraz powiedzieć możemy."
Świat pierwotny
Czy duchy tworzą świat osobny, różny od tego, w którym żyjemy?
"Tak jest, istnieje świat duchów, czyli inteligencyj bezcielesnych."
Który świat był pierwszy - czy świat duchowy, czy świat materjalny?
"Świat duchowy; on był przed wszystkiem, a przetrwa wszystko."
Czy świat materjalny mógłby przestać istnieć, lub czy mógłby nie istnieć nigdy, nie zmieniając tem w niczem podstawy bytu świata duchowego?
"Tak jest; owe dwa światy sa niezawisłe od siebie, lecz bezustanku oddziaływują na siebie nawzajem."
Czy duchy przebywają w pewnej określonej i ograniczonej krainie przestworzy?
"Duchy są wszędzie, przestwór nieskończony jest niemi napełniony. Są bezustanku koło was, pilnują was i wpływają na was bez waszej wiedzy, bo duchy są jedną z sił przyrody i narzędzi, któremi Bóg się posługuje do wykonania swoich zamierzeń opatrznościowych; wszystkie atoli nie mogą być wszędzie, albowiem mniej doskonałym jest dostęp do pewnych krain niedozwolony."
Kształt i wszechobecność duchów.
Czy duchy mają pewne określone, ograniczone i stałe kształty?
"Dla waszych oczu nie, ale dla naszych tak; jest to, jeżeli chcecie, płomień, światłość, lub jakaś iskra eteryczna."
Czy ten płomień lub ta iskra ma jakie kolory?
"Dla was mieni się od ciemnego aż do blasku rubinu według stopnia oczyszczenia ducha."
Zwyczajnie wyobrażają duchy wyższe z płomieniem lub gwiazdą na czole; jest to symbol, który przypomina naturę istotną Duchów. Umieszczają go nad głową, ponieważ tam jest siedlisko inteligencji.
Czy duchy potrzebują pewnego czasu do przebycia przestworzy?
"Tak jest, ale mkną tak szybko, jak myśl."
Czy myśl przenosząca się nie jest to dusza sama?
"Tam gdzie jest myśl, jest także dusza, gdyż ona to myśli. Myśl jest własnością duszy."
Czy duch, prznoszący się z jednego miejsca na drugie, ma świadomość o przebytej odległości i o przestrzeniach, które przechodzi, lub czy przenosi się błyskawicznie na miejsce przeznaczenia?
"Jedno i drugie; duch może, jeśli zechce, bardzo dobrze zdać sobie sprawę z drogi przebytej; odległość atoli może się zatrzeć całkowicie, zależnie od jego woli i stopnia oczyszczenia (2) jego samego."
Czy materja stanowi przeszkodę dla duchów?
"Nie, one wszystko przenikają; powietrze, ziemia, woda i ogień są dla nich jednako dostępne, jak eter."
Czy duchy posiadają dar wszechobecności, innemi słowy, czy może się duch rozdzielić i przebywać równocześnie na więcej miejscach?
"Duch się absolutnie rozdzielić nie może, lecz jest jakimś żarzącym się ośrodkiem, wysyłającym promienie na wsze strony i odbierającym je także ze wszystkich stron. Aczkolwiek duch jest na pewnem miejscu, może być w połączeniu z duchami innemi, tak że się zdaje, jakoby był wszędzie obecny? Widzisz słońce, ono jest jedno, a jednak promieniuje naokoło i wysyła promienie daleko na wszystkie strony; mimo to nie dzieli się."
Czy wszystkie duchy promieniują z tą samą siłą?
"Nie; zależy to od stopnia ich doskonałości."
Każdy duch jest jednością niepodzielną, ale każdy z nich może rozpościerać swą myśl na wsze strony, nie dzieląc się jednak bynajmniej. Tylko w tym sensie należy rozumieć dar wszechobecności, przypisywany duchom. Jest on jakby iskrą, która rzuca daleko swoje światło i może być dostrzeżona ze wszystkich punktów horyzontu. Albo jest jak człowiek, który nie ruszając się z miejsca i nie rozdzielając się, może przesyłać rozkazy, polecenia i znaki na różne strony.
Perisprit.
Czy duch we właściwem znaczeniu jest zupełnie niematerjalny, czy otoczony jakąś substancją?
"Duch jest otoczony substancją dla was powiewną, ale dla nas jeszcze zgęszczoną. Jest ona jednak na tyle powiewna, by się mogła unosić w powietrzu i przenosić, gdzie zechce. Podobnie jak zarodek owocowy jest otoczony błonką zarodkową, tak samo jest duch otoczony pewnego rodzaju powłoką, czy szatą, którą można nazwać szatą duszewną - perispritem."
Skąd bierze duch swoją powłokę nawpółmaterjalną?
"Z fluidu każdego globu, a ten nie jest taki sam na każdym świecie. Gdy duch przechodzi z jednego świata do drugiego, zmienia swoją powłokę, podobnie jak wy zmieniacie szatę."
Jeżeli więc przychodzą do nas duchy, zamieszkujące światy wyższe,c zy biorą na siebie więcej zgęszczoną powłokę?
"Jak już powiedzieliśmy - przyodziewają się waszą materją."
Czy ta półmaterjalna powłoka ducha przybiera pewną określoną postać i czy staje się widzialna?
"Tak jest, przybiera postać dowolną i tak się wam zjawia, niekiedy w snach, niekiedy w stanie czuwania, przyjmując kształty widzialne, a nawet namacalne."
Przypisy:
1) Słowo "duch" oznacza tutaj indywidualne istoty bezcielesne, a nie powszechny pierwiastek inteligentny.
2) Jeśli mowa o oczyszczaniu duchów, odnosi się to do tych, które przez zejście w grubą materję zanieczyściły sobie szatę duchową (A.P.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz